پری امپ چیست؟

 ATM500

پری امپ چیست؟

همانطور که همگی می دانیم، وظیفه یِ پری آمپ این است که سیگنالی با Level پایین یا Low Level Signal را تقویت کرده و به Line Level برساند.

پری آمپ ها هم مانند مبدل ها به صورت جداگانه یا standalone قابل خریداری هستند. اکثر کارت های صدا یا Audio Interfaceها دارای یک یا چند کانال پری آمپ هستند. اما تولید کنندگان به این دلیل که قرار است کارت های صدا را به دست عموم مصرف کنندگان برسانند، از این گوشه و آن گوشه یِ کیفیت بر می دارند تا محصولشان به عنوان محصولی مقرون به صرفه وارد بازار شود، بنابراین مصرف کنندگان حرفه ای صنعت صدا، معمولا پری آمپ هایی Standalone را تهیه می کنند که با کیفیت بالایی عرضه می شوند. حتی بسیاری از تولید کنندگان کنسول های با کیفیت هم برای کاهش هزینه یِ تولید از کیفیت پری آمپ های کنسول ها می کاهند.

کمپانی هایی نظیر Millenia، Grace Design ، Solid State Logic ، API ، AMS Neve و True Systems از جمله تولید کنندگاه پری آمپ های با کیفیت هستند، پری آمپ هایی که بسیاری از موسیقی های مورد علاقه یِ ما در هر ژانری توسط آن ها ضبط شده اند.

رنگ آمیزی (Coloration) در مقابل شفافیت (Transparency) : بعضی از پری آمپ ها رنگ و تمبر صدا را تغییر می دهند و به همین دلیل گاهی به شدت مورد استقبال قرار می گیرند. گروهی دیگر از پری آمپ ها هم سیگنال را بدون هر گونه رنگ آمیزی از خود عبود می دهند و به اصطلاح به پری آمپ های شفاف مشهورند.

به عنوان مثال یک پری آمپ می تواند سیگنالی که به اصطلاع نازک صدا می دهد را پر حجم کند. به ویژه در موسیقی پاپ و راک معمولا سعی می شود که سیگنال بزرگ تر از حد واقعی خود به گوش برسد (Larger than Life)، گرایش به استفاده از پری آمپ هایی از این دست در ضبط این نوع موسیقی بیشتر به چشم می خورد.

پری آمپ هایی که در این چارچوب قرار می گیرند معمولا پری آمپ های tube و solid state با طراحی transformer-coupled هستند (مزیت Transformer coupling ایزولاسیون الکترونیک است که نتیجه یِ آن کاهش نویز است). پری آمپ هایی نظیر API 512C، Tube Tech MP1A، Trident S40، A Design Audio Pacifica، Groove Tubes Vipre وUniversal Audio Solo/610 و نیز AMS Neve 1073 از این دست هستند.

تولیدکنندگان و مهندسین صدا و موزیسین هایی هم هستند که اعتقاد دارند شفافیت تنها راهی است که باید در آن پا گذاشت. این دسته از مصرف کنندگان مسلما آنچه نیاز دارند را جای دیگری جستجو می کنند و معمولا پری آمپ های solid state بدون transformer را ترجیح می دهند. پری آمپ های اینچنین توسط کمپانی هایی نظیر Grace Design، True Systems، Millennia و Audient تولید می شوند.

در ضمن شایان ذکر است که پری آمپ های solid state قادرند صدای پری آمپ های tube را شبیه سازی کنند.

به خاطر داشته باشید که الکترونیک همواره یا چیزی از صدا می کاهد یا چیزی به آن اضافه می کند. تنها این گوش شماست که صدای درست را می شنود. موسیقی پیانویی که از میکروفن عبور کرده و به پری آمپ رسیده و سپس کمپرس شده و با اکوالایزر دست کاری شده نیز اکنون یک موسیقی الکترونیک است. همه یِ این فرایند طی می شود تا صدایی که از بلندگوها پخش می شود برای گوش شما خوش صدا باشد و تنها گوش شماست که حرف آخر را می زند.

پری آمپ های ترکیبی یا hybrid: پری آمپ هایی وجود دارند که دو نوع solid state و tube را به طور همزمان در خود جای داده اند. پری آمپ Summit Audio 2BA-221 مثالی است از این دست. این پری آمپ در مرحله یِ ورودی از مدار solid state بهره می برد و دارای یک Output gaing control است که tube را راه می اندازد. با این روش سعی شده سیگنال پری آمپ های solid state (با توجه به پاسخ سریع تر به ترانزینت ها و نیز شفافیت آنها) با هارمونیک های دوم تولید شده توسط tube ترکیب شود.

پری آمپ مدلینگ یا Modeling Preamp: آخرین دست آورد فناوری در تولید پری آمپ است که در واقع در آن مدارSolid State به کار گرفته می شود، در حالی که گرما و دیگر خصوصیات صوتی به صورت دیجیتال به سیگنال اضافه می شود.

در پری آمپ Focusrite Liquid Channel به طور خاص، تغییرات فیزیکی هم در کنار روند convolution اتفاق می افتند که نتیجه یِ آن ایجاد امکان در شبیه سازی تقریبا هر پری آمپ و کمپرسور است. در حالی که بعضی مهندسین صدا بر این عقیده هستند که هیچ چیزی نمی تواند جایگزینی برای پری آمپ ها و کمپرسورهای واقعی باشد، Liquid Channel جای خود را در برخی از بهترین استودیوهای دنیا نیز باز کرده است.

هنگامی که کاراکتر و سونوریته یِ پرحجم تر مورد نیاز است، (به عنوان مثال برای صدای خواننده یا سازهایی که کم حجم صدا می دهند) یک پری آمپ tube می تواند انتخاب صحیح باشد.

اما پری آمپ های tube معمولا مانند یک Low Pass Filter عمل می کنند و اطلاعات مربوط به spatialization که در فرکانس های بالا نهفته اند را از بین می برند و انگار سیگنال استریو در جای درست خود قرار نمی گیرد. این در حالی است که می توان سیگنالی را که حضوری “بیش از حد نمایان” از خود در میکس نشان می دهد یا بیش از اندازه از فرکانس های بالا بهره می برد را توسط پری آمپ های tube در جای خود نشاند.

بعضی از پری آمپ های tube می توانند باز و سبک هم صدا دهند. اما از این نوع پری آمپ ها انتظار نداشته باشید که به اندازه یِ رقبای solid state بی سر و صدا باشند.

در مقابل مزیت استفاده از پری آمپ های solid state این است که این نوع پری آمپ پاسخ سریع تری به ترانزینت ها نشان داده و در ضمن میانه یِ خوبی با فرکانس های بالا دارد، که این خصوصیات مهندسین صدا را تشویق به استفاده از آن ها در ضبط سازهایی با Attack سریع (نظیر پیانو، گیتار آکوستیک و غیره) و به عنوان مثال ضبط Overhead در درامز، می کند.

عموما هر جایی که به شفافیت و جزئیات بیشتر نیاز است، پری آمپ solid state بهترین دوست شما خواهد بود. توسط این پری آمپ ها می توانید سازهایی که در میکس مات و کدر صدا می دهند را به جلوی میکس هدایت کنید. اگر نیاز به پری آمپی از نوع solid state و بدون transformer با کیفیت عالی دارید، Millennia HV-3D و Grace Design M801 می توانند انتخاب خیلی خوبی باشند.

به یاد داشته باشید که همه یِ پری آمپ های solid state محدود به تولید صدایی شفاف نیستند. بعضی از پری آمپ های transformer-coupled می توانند صدایی رنگ آمیزی شده و پرحجم را به گوش برسانند. (Avalon AD2022، A Design Audio Pacifica و Focusrite Red 8)

___________________________________________________________________

انتخاب پری آمپ از لحاظ کیفی:

پری آمپ tube: صدای لطیف و پر حجم
پری آمپ solid state با طراحی transformer coupled: صدای رنگ آمیزی شده که از بلندگوهای شما به بیرون پرتاب می شود.
پری آمپ solid state بدون transformer: صدای شفاف و دقیق
پری آمپ های مُدلینگ و ترکیبی (hybrid): تنوع درکیفیت بازتولید صدا

انتخاب پری آمپ بر اساس نوع استفاده:

ضبط صدای خواننده برای موسیقی راک و پاپ: پری آمپ solid state با طراحی transformer coupled.
ضبط گیتار الکتریک و باس: هر پری آمپی این کار را انجام می دهد. بر اساس کیفیت (بالا) انتخاب کنید. یک ورودی HiZ هم امکان خوبی است. پری آمپ های مخصوص سازها و DIها هم می توانند انتخاب مناسبی باشند.
ضبط Overhead درامز و پرکاشن: دو کانال پری آمپ مورد نیاز است. بر اساس کیفیت (بالا) انتخاب کنید.
ضبط صدای خواننده های بزرگ، سازهای ارکسترال وجز زنده (Live): پری آمپ با دویا چند کانال از نوع solid state بدون transformer.
ضبط درامز: پری آمپ solid state با چهار یا هشت کانال دارای ADAT Lightpipe یا D-Sub Analogue Output (به ضبط Overhead هم نگاه کنید)
ضبط گروه موسیقی خودتان به صورت زنده: پری آمپ solid state با چند کانال.
ضبط صدای خودتان و گیتار آکوستیک زنده: دو کانال پری آمپ. بر اساس کیفیت (بالا) انتخاب کنید.

– ضبط کیبورد: کیبورد را می توان به صورت مستقیم و بدون پری آمپ ضبط کرد. برای افزودن رنگ از Stereo Tube یا پری آمپ solid state با طراحی transformer coupled استفاده کنید. به یاد داشته باشید که خروجی کمتر کیبوردی (خلاف ادعای تولید کنندگان) واقعا Line Leve است. بنابراین حتما از یک DI BOX استفاده کنید .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *