سبک الکتروهاوس

http://shabakehcompany.com/images/4/electro_house.jpg

سبک الکتروهاوس (Eelectro House)

الکتروهاوس، سبکی تلفیقی از موسیقی هاوس و الکتروکلاش ( متاثر از دیگر سبکهای متنوع و مشهور موسیقی الکترونیک) است که از دهه اول سال ۲۰۰۰  مورد توجه قرار گرفت. به لحاظ استیل، ترکیبی از four to the floor beats  (که در موسیقی هاوس یافت می شود)

با basslines آنالوگ یا دیجیتال کاملا هارمونیک، فرکانسهای صوتی بالا و فرساینده و تن وکال نامنظم، پیانو یا string riff می باشد. سرعت این موسیقی حدودا بین ۱۲۰ تا ۱۳۵ بیت در دقیقه می باشد.

باور بر اين است كه شکل گیری الکتروهاوس به ترکیب tech house و electroclash در اوایل سال ۲۰۰۰ بر میگردد. در سال ۲۰۰۴، زیر شاخه اي با عنوان الکترو تک (بر گرفته از “electro tech house” or “pumping house” or “pumping tech”)) در اروپای شرقی     ( به خصوص در ایتالیا، آلمان و اتریش) محبوبیت بسیاری یافت و در سال ۲۰۰۵  به فرانسه و انگلستان و نهایتا به آمریکای شمالی و سایر نقاط جهان گسترش یافت. برخی از DJ های آمریکایی و استرالیایی آنرا با صدای خش دار و خشن تغییر دادند که در آن زمان به dirty electro شهرت یافت. در سال ۲۰۰۶-۷ تولید کنندگان مشهور فرانسوی نمونه هایی از انواع dancehall/zouk ضربی را ترکیب نمودند و reg house به وجود آمد. در سال ۲۰۰۸، این سبک محبوبیت بیشتری یافت و با موسیقی پاپ و راک تلفیق شد.

در محاورات روزمره، الکتروهاوس معمولا با عنوان اختصاری “الکترو” نامیده می شود هر چند امکان اشتباه آن با موزیک الکترو اصلی وجود دارد.  تولید کنندگان تمایل به جایگزینی “c” با “k”  داشتند که آنرا بیشتر گیج کننده نمایند و از آن زمان واژه عمومی “house” ارجحیت يافته است.

تاریخچه

پیشروترین سبک پيش از الکتروهاوس مدرن، جنبش الکتروکلاش در اوایل دهه ۰۲۰۰   می باشد. الکتروکلاش، سبكهاي ترانه اي و  حس ملوديك موسيقي سينتي سايزري اوايل ۱۹۸۰ انگلستان را با گونه هاي ريتميك سخت تر موسيقي dance الكترونيك كه همزمان در آمريكا ظهور يافته بود تركيب نمود:  electro-funk and freestyle music

برخي هنرمندان همراه با جنبش الكتروكلاش، همچون Felix da Housecat به طور قابل ملاحظه اي فاكتورهاي هاوس را در موزيك خود مورد استفاده قرار داده و شديدا آنرا تاثير تاثير قرار دادند.

همزمان، tech house در اوايل دهه ۱۹۹۰ با كمك DJ هايي چون  Satoshi Tomiie و Steve Lawler شهرت يافت. آنها فاكتورهايي از الكترو موزيك اصلي را با صداهاي خود كه به ۱۹۸۹ باز مي گشت تركيب نمودند. همزمان با اجراي آن در اروپا در سال ۲۰۰۰-۱، DJ هاي اروپايي اغلب  tubular distortionرا در basslines تركهاي خود مورد استفاده قرار مي دادند  (Zombie Nation’s “KernKraft 400” or Sono’s “Keep Control”)كه نمونه هاي صدا به شكل pre-synthesized مشابه با TB-303 ايجاد مي شد.

تكوين و تكامل سبك

Benny Benassi اولين DJ اي بود كه تركيب همزمان دو سبك را تجربه نمود. ارضاء شخصي او باعث شد تا صداهاي الكتروكلاش با بيتهاي ۴-to-4 ملوديك تركيب شده و بي قاعدگي را براي tech house به همراه آورد. در سال ۲۰۰۳، صداي ديگري توسط       Benassi’s “Illusion” ساخته شد و مستقيما الكترو كلاش آلمان و اتريش را تحت تاثير قرار داد. توليد كنندگاني چون Royal Gigolos و Global Deejays آنرا به سبكي اصلي درآوردند. در سال ۲۰۰۴-۵، الكتروكلاش با فاكتورهاي سنگين dark and tribal house تركيب شد كه اتمسفري جدي تر براي آن به وجود آورد. نمونه هاي اوليه آن عبارتند از:

“I Want You” by Paris Avenue and “This World” by Slam.

در اواخر ۲۰۰۵، Matt Schwartz و Dave McCullen از انگلستان، سبک الکترو هاوس را برای نخستین بار با ترکیب high-pitched abrasive leads با آن و استعاره steadier beat از fading progressive house تعريف نمودند. اين تاثيرگذاري به اندازه اي  بود كه آنرا در سال ۲۰۰۶ جهاني نمود:

Bodyrox’s single “Yeah Yeah” featuring Luciana was labelled by several BBC Radio 1 DJs “the biggest tune of the summer of 2006”, and the remix by D.Ramirez gained worldwide popularity, particularly in the Ibiza clubbing scene.

در اواخر همان سال، توليدكنندگان مختلف جهاني از قبيل Dirty South and The Egg، صداي اوليه را به شكل emulated disk scratching در آوردند كه deep house beats را به استعاره گرفته بودند. نمونه هايي از آن عبارتند از:

Cicada’s “Things You Say”, Tocadisco’s “Walking Away” and Guetta’s “Love Don’t Let Me Go” remixes.

محبوبیت بین المللی سبک در اواخر دهه ۲۰۰۰ و در زمانی به وجود آمد که پیشگامان نامشهور All Stars project Bob Sinclar and Yves Larock ), Africanism) نمونه هایی از موزیک Caribbean را در ترکیبات هاوس وارد نموده و زمینه را برای  instrumental riffs and vocalizations harmonically shaping rough electronic leads فراهم نمودند كه سبکهای زیادی تحت تاثیر قرار گرفت بخصوص rap, R&B  , hip-hop که با موزیک هاوس ترکیب شد و امكان ترکیب مجدد را فراهم آورد. در سال ۲۰۰۸-۹ بیشتر هیت سانگهايي كه اکترو هاوس را با دیگر سبکهاي فوق الذكر تركيب نموده بود شامل موارد زير بود:

“Bring The Noise” by Public Enemy, “Day & Night” by Kid Cudi, “Shooting Star” by LMFAO, “Sexy Bitch” by Akon, and many more.

امروزه الکتروهاوس سبکی مهم از موسیقی هاوس در ابعاد بین المللی بوده  و تنها سبکي از dance می باشد که پس از disco در دهه ۱۹۷۰، چنین محبوبیتی را در آمریکای شمالی به دست آورد.

تاثیر گذاري

Electro pop

Main article: Electro pop

از اواسط تا اواخر سال دهه ۲۰۰۰، الکتروهاوس و دیگر سبکهای اصلی موسیقی رقص الکترونیک، زمینه را برای موسیقی پاپ الکترونیک فراهم نمود که با سبکهای معاصر خود آمیزش یافت:

R&B, hip hop, crunk, indie rock into dance- and mainstream friendly vocal music with 4-to-the-floor rhythm.

الکتروپاپ هم اکنون چارت موسیقی را در سرتاسر جهان احاطه نموده است.

Electro rock

Main article: Electro rock

الکتروهاوس همچنين موسیقی الکترونیک را به indie rock  و مشتقات آن در  new rave and disco-punk معرفی نمود.  Beatport، الکتروراک را به عنوان تلفیقی از  هاوس و indie rock  معرفی می کند.

هنرمندان مشهور:

Aboutblank & KLC

Alex Davey

Benny Benassi

Bodyrox

Boys Noize

Busy P

Crookers

Dave Darell

Dave Spoon

David Guetta

Deadmau5

Digitalism

Heiko & Maiko

Fake Blood

Fedde Le Grand

Justice

Klaas

Maurizio Gubellini

Max Farenthide

Michael Mind

Mike Candys

Mondotek

MSTRKRFT

Neelix

Noisia

Outwork

PH Electro

Robbie Rivera

Rico Bernasconi

Rowald Steyn

SebastiAn

Soundshakerz

Spencer & Hill

Steve Aoki

Sunrider

Sussie 4

Teenage Bad Girl

The Bloody Beetroots

Tocadisco

Vandalism

Wolfgang Gartner

Xenia Beliayeva

Yuksek

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *