انتخاب مانیتورینگ

انتخاب مانیتورینگ

انتخاب مانیتورینگ

هنگام انتخاب یک سیستم مانیتورینگ تصمیمات زیادی وجود دارد که باید به درستی اتخاز شوند. بافل بی‌نهایت، رفلکس، یا خط انتقال؟ اکتیو، پرتوان یا پسیو؟ دوسیم یا دوتقویت‌کننده؟ به شما کمک می‌کنیم که پاسخی را که به دنبال آن هستید بدست آورید.

(Hugh Robjohns, SOS journal of july 2005)

انتخاب یک سیستم مانیتورینگ به دلیل وجود بسیاری از مدل ها و طراحی‌ها،می­تواند کار مشکل و گیج‌کننده‌ای باشد. برای شروع، سه دسته اساسی از بلندگوهای مانیتورینگ وجود داد: بافل بی‌نهایت (باکس درزگیری شده – بسته)، رفلکس(پورت‌دار)، و خط انتقالی که کمتر متداول است. بسیاری از مانیتورها از یک درایور باند پهن تکی استفاده می‌کنند، اما بیشتر آنها دوطرفه یا سه‌طرفه هستند. همچنین سیستم‌هایی وجود دارند که به یک ساب ووفر مجزا نیاز دارند. و سرانجام این که سه آرایش متفاوت تقویت‌کننده بسیار متداول هستند: پسیو، پر‌توان، و اکتیو، به همراه مواردی با سیم‌بندی دوگانه. بنابراین بیایید نگاهی به مزایا و معایب هر یک از این طراحی‌ها بیاندازیم.

طراحی‌های با بافل بی نهایت

ساده‌ترین نوع ساختار کابینت مورد استفاده در مانیتورهای استودیویی بافل بی‌نهایت یا کابینت درزگیری شده است. از لحاظ تئوری، یک بافل بسیار بزرگ، صدایی را که از جلوی درایور بلندگو می‌آید را از صدای با پلاریته مخالف که از پشت می‌آید، متمایز می‌کند. هر دو قسمت مخروط(در پشت و جلوی درایور) با حجم بزرگ و نامحدودی از هوا کار می‌کنند، و بنابراین شرایط آکوستیکی مشابهی را تجربه می­کنند. البته، چنین ایده‌ای در عمل کاربست‌پذیر نیست، و دقیق‌تر این که در ایده‌آل ترین حالت با ساخت یک باکس درزگیری شده بزرگ و جایگذاری بلندگو درون آن باید امیدوار باشیم که صدای پشت مخروط بلندگو در درون باکس کاملا جذب شود.

متاسفانه، این کار آنقدر هم راحت نیست. واضح است که پشت مخروط درمقابل حجم کمتری از هوا قرار می‌گیرد تا جلوی مخروط، و حجم هوا ثابت است. در نتیجه، بلندگو در هنگامی که به سمت درون حرکت می‌کند در‌جه بیشتری از مقاومت آکوستیکی را نسبت به هنگامی که به سمت خارج حرکت می‌کند حس می‌کند. این امر بر روی مشخصه‌های مربوط به واپیچش سیستم تاثیر می‌گذارد.با وجود استفاده از بسیاری مواد جاذب نیز رزونانس‌های داخلی و شکل­گیری امواج ایستا نیز می‌توانند طبیعت صدا را دستخوش تغییر قرار دهند.

سر انجام، پاسخ باس این نوع از کابینت در مقایسه با پاسخ باس آرایش‌های دیگر بسیار محدود شده است. برای یک اندازه مشخص کابینت، رول‌آف کم‌فرکانس در یک فرکانس نسبتا بالا آغاز می‌شود. در قسمت جانبی، با این حال پاسخ فاز بسیار هموار بوده و با شیفت فاز نسبتا کمی همراه است، وشیب آن نیز نسبتا کم بوده و متوسط آن ۶dB/Octave است. در واقع، به دلیل انحراف کم، حتی اسپیکرهای با بافل بی‌نهایت کوچک می‌توانند در فرکانس‌های بسیارکم نیز باس قابل شنوایی ایجاد کنند.

در نظر بسیاری از افراد طراحی با بافل بی‌نهایت مناسب و راه‌حلی با کمترین ریسک برای بلندگوهای مانیتورینگ می‌باشد. لازم به ذکر است که دو مدل پر استفاده در میکس، Auratone و Yamaha NS10 بوده که طراحی‌های هر دو بافل بی‌نهایت است. یکی از باشکوه‌ترین طراحی‌های بافل بی‌نهایت و با کیفیت عبارتست از LS3/5A – که یک طراحی درون خانگی BBC است که به دهه ۱۹۷۰ بازمی‌گردد.

مثالهایی دیگر از بلندگوهای مدرن و با تکنولوژی بالای بافل بی‌نهایت عبارتند از: مانیتور K+H O 300D، بیشتر مانیتورهای AVI، و مانیتورهای کوچکتر ATC. این بلندگوها ماهیتا دارای انتهای پایین با صدای طبیعی صاف، به همراه شفافیت در صدای میانی ناشی از طراحی مناسب باکس می‌باشند. برای بسیاری،کیفیت و شفافیت بالای این بلندگوها با وجود صدای بم ناپخته عاملی بر ارجح دانستن آنهاست.

خرید مانیتورینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *